سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آمار صادرات آینه در ایران

آمار صادرات آینه در ایران 

آینه یکی از مهم ترین متریال های موجود در بازار می باشد. از این متریال در صنایع مختلفی استفاده می شود. از صنعت خودروسازی گرفته تا صنعت دکوراسیون و نماکاری. در صنعت خودرو از آینه برای ساخت آینه های بغل و آینه عقب استفاده می شود. فرقی ندارد که از چه خودرویی استفاده می کنید؛ خودروی سنگین باربری یا خودروی شخصی؛ تمام خودرو ها نیازمند آینه های بغل می باشند تا راننده بتواند کنترل کامل را بر رانندگی خود داشته باشد. در صنعت نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی نیز به طرز قابل توجهی از آینه ها استفاده می شود. علی الخصوص در نمای مکان های باستانی یا اسلامی.  از آینه به عنوان نمای داخلی در معماری ایرانی – اسلامی نیز استفاده می شود. 

امروز قصد  داریم در این مقاله شما را با کاربرد های آینه و ویژگی های هر یک آشنا کنیم و همچنین آمار صادرات آینه در ایران را کمی مورد بررسی قرار دهیم. 

انواع آینه

آینه تخت

آینه تخت آینه ای است که در تمامی منازل پیدا می شود. در واقع تنها وظیفه ای که این آینه دارد، بازتاب تصویر به صورت عادی می باشد. به دلیل هزینه پایین و مکانیزم ساده تولید این نوع آینه، در کار های عادی و مصارف عمومی از آن استفاده می کنند. یک آینه تخت، خود نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آینه شیشه ای

آینه شیشه ای، همانطور که از نامش پیداست، از جنس شیشه می باشد. این آینه از شیشه ای تهیه می شود که پشت آن توسط جیوه، نقره و آلومینیوم اندود شده است. البته برای محافظت از فلز، یک لایه رنگی روی آن نیز زده می شود.

آینه فلزی

آینه فلزی بیشتر به صورت تخت تولید می شود و اکثرا در دندانپزشکی و قطعات ریز اپتیکی به کار می رود. یک آینه فلزی همان آینه شیشه ای که با فلز اندود شده است، می باشد. با این تفاوت که آینه فلزی تک لایه بوده و سطح فلزی اندود شده آن صیقل یافته و وضوح و دقت تصویر بیشتری دارد. از آینه فلزی بیشتر در دستگاه های اپتیکی استفاده می شود.

آینه لایه گذاری شده

لایه گذاری شده آینه ای است که با چند لایه اندود شده، ضریب بازتاب را بالا برده و به طور کامل از شبح نوری جلوگیری می کند.

آینه کروی

کاو یا مقعر

کاو یا همان مقعر، همانطور که می دانید اجسام را بزرگتر نشان می دهد. به همین دلیل در مواردی مانند اصلاح صورت به کار می رود.

کوژ یا محدب

آینه شلجمی (استفاده شده در چراغ خودرو)

از این نوع آینه در چراغ های اتومبیل و برخی سیستم های موازی ساز نور ها به کار می رود که شکلی مشابه به آینه کروی دارند، ولی کمی از آن ها متفاوت اند.

آینه توان بالا (مورد استفاده در آزمایش و محاسبات)

این آینه ها، نوعی آینه چند لایه (لایه گذاری شده) می باشند که در سیستم های لیزری و برخی طیف سنج ها، محاسبات دقیق و حساس نوری کاربرد دارند.

آینه خمیده

این نوع آینه همانطور که از نامش پیداست، اجسام را به صورت خمیده و به اشکال خنده دار در می آورد. این آینه اکثرا در شهربازی یا مراکز سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد.

آینه مایع

نوع بعدی آینه که کاربرد بسیار مهم و دقیقی دارد، آینه مایع است. از این آینه ها برای تعیین امتداد قائم یک محل استفاده می کنند. به طوری که تشتی پر از جیوه و یک باریکه لیزر را در محل قرار داده و استفاده می کنند.

کاربرد های آینه

از جمله مهم ترین کاربرد های آینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده در تلسکوپ

سامانه های راداری و روش های پیچیده هواپیمایی

میکروسکوپ 

ابزار آلات پزشکی

در خودرو جهت افزایش میدان دید

در دوربین شکاری

در انواع عینک ها

تلسکوپ های زیر دریایی

در دستگاه های لیزری برای تشدید و یکسو کردن شعاع نوری

نحوه ساخت آینه

اکثر آینه ها با افزودن روکشی بازتابنده به یک صفحه مناسب که معمولا شیشه می باشد ساخته می شوند. در اغلب آینه ها، این صفحه به دلیل آسانی ساخت، شفافیت، سختی و توانایی داشتن رویه صاف، از جنس شیشه است. پس از آماده سازی آینه ، پشت آن توسط نقره، آلومینیوم و به همراه مجموعه ای دیگر از روکش ها، اندود می شود. این مواد عبارتند از:

کلرید قلع

نقره

اکتیواتور شیمیایی (فعال ساز شیمیایی)

مس

رنگ

در ابتدا کلرید قلع به شیشه افزود می شود. زیرا نقره توانایی چسبیدن به شیشه را ندارد. سپس نوبت به اکتیواتور ها می رسد که باعث سختی قلع و نقره می شوند. مس نیز برای افزایش ماندگاری و دیرپایی اضافه می گردد. در آخر رنگ را به پشت تمامی مواد می زنند تا از خراش یا آسیب های احتمالی جلوگیری کند. 

اما در بعضی از کاربرد ها که هزینه و دیرپایی بالا اهمیت بسیاری دارد، آینه را از یک ماده توپر مانند فلز صیقل شده می سازند. آینه هایی که برای استفاده های فنی ساخته می شوند، مانند آینه های لیزری، روکش بازتابنده آن ها بیشتر به روش نشست مکنده به روی رویه بیرونی لایه، روکش می شود.

کاربرد آینه در صنعت دکوراسیون 

یکی از جذاب ترین کاربرد های آینه در صنعت دکوراسیون ، ساخت آینه تاچ است. آینه تاچ جدید ترین نوع آینه موجود در بازار است که علاوه بر کارایی که برای یک سرویس بهداشتی دارد، دارای زیبایی منحصر به فردی نیز می باشد. آینه تاچ دارای نور پردازی های LED که در پشت آن تعبیه شده اند می باشد. همچنین دارای کلید های لمسی در قسمت مشخصی از آینه است که فرد را قادر به کنترل کردن نور های جذاب آینه می کند. 

برای خرید آینه تاچ تنها کاری که نیاز است انجام دهید، این است که به معتبر ترین شرکت تولید آینه تاچ در محل زندگی خود بروید و با بررسی مدل های مختلف آینه تاچ ، بهترین قیمت آینه تاچ را یافته و خریداری نمایید.

آمار صادرات آینه در ایران

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که یک آینه چگونه ساخته می شود، انواع آن چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد. حال نوبت این است که کمی راجع به صادرات آینه در ایران صحبت کنیم و آمار صادرات و واردات را کمی مورد بررسی قرار دهیم.

تولید کنندگان ایرانی که در بازار آینه و شیشه فعال هستند، با هدف توسعه فعالیت ها و تجاری سازی در بازار جهانی، به فناوری های جدید و نوین توجه خاصی دارند. یکی از موارد مهمی که توانسته میزان رقابت پذیری تولیدکنندگان ایرانی در صنعت آینه را افزایش دهد و آن ها را قادر به تولید محصولات باکیفیت نماید، دستیابی و استفاده از فناوری های جدیدی که استفاده از پوشش های چند منظوره جذب و ذخیره گرما را قادر می سازند، می باشد. 

این فناوری هم اکنون در 15 نقطه از کشور، تولید و تجاری سازی شده است و به کشور های مختلف در قاره های آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آسیا صادر می گردد. آینه (Mirror)  با کد تعرفه (HS Code) به شماره 7009 در بازار جهانی شناخته می شود.

آمار صادرات آینه در کشور ایران به صورت زیر است:

رقم کل صادرات: 6,917,060,000 دلار می باشد.

هدف، شناسایی رقبا در بازار جهانی می باشد.

میزان رشد 5 ساله ارزش هر واحد، به اندازه 4 درصد است.

میزان رشد 1 ساله ارزش هر واحد، 7 درصد است.

میانگین فاصله از کشور وارد کننده، به اندازه 5500 کیلومتر می باشد.

آمار واردات آینه در ایران:

رقم کل واردات، 6,957,184,000 دلار می باشد.

هدف، شناخت متقاضیان و پتانسیل ها در بازار جهانی می باشد.

درصد رشد 5 ساله ارزش هر واحد، 5 درصد می باشد.

درصد رشد 1 ساله ارزش هر واحد، 2 درصد می باشد.

میانگین فاصله از کشور صادر کننده، به اندازه 5668 کیلومتر می باشد.

برای مشاهده محصولات کلیک کنید(مشاهده محصولات)